Regio

Sinds 2018 is de VVD Kampen onderdeel van het VVD Hanzenetwerk Regio Zwolle. In dit hanzenetwerk werken wij op bestuurlijk niveau samen met VVD-afdelingen uit Elburg, Hattem, Oldebroek/Wezep en Zwolle. Door onze krachten te bundelen houden we meer tijd over voor wat echt belangrijk is, onze achterban. Als regionale VVD-afdelingen hebben we ook gezamenlijke belangen, deze paragraaf uit ons verkiezingsprogramma is met de andere afdelingen geschreven.

Wij continueren de samenwerking in de volle breedte vanuit de regionale gezamenlijke opgaven: economie, de Human Capital Agenda, bereikbaarheid, leefomgeving en energie. Vanuit een gelijkwaardig partnerschap werken wij opgavegericht en structureel aan de brede welvaartsgroei van Regio Zwolle. We bundelen onze krachten ten behoeve van een gerichte lobby naar Den Haag en Brussel.

Regionaal samenwerken is op veel fronten van toegevoegde waarde in het belang van onze inwoners en ondernemers. Kijk naar onze jongeren: die gaan naar scholen buiten de gemeentegrens. Het niveau van het onderwijs wordt beter als het mbo en hbo in onze regio goed samenwerken. En om scholen en bijscholen van mensen die een baan zoeken of van baan willen veranderen, is efficiënter door dat gezamenlijk op te pakken. Met onderwijs, ondernemers en overheden.

Onze klanten komen vanuit de hele regio en daarbuiten. De banen liggen niet altijd om de hoek en medewerkers komen niet altijd uit de eigen omgeving. En om ons te verplaatsen zijn we afhankelijk van goede verbindingen die niet bij de gemeentegrens stoppen. Dat vraagt een gezamenlijke inspanning voor een optimale verbindingen van spoor, weg en water. Redenen om regionaal samen te werken waar het nodig is en we doen uiteraard lokaal, wat lokaal kan.’

• Verdere samenwerking via Port of Zwolle en Kennispoort

• Een Hanzelijn van asfalt die we koppelen aan N50 en Lelystad Airport en de N50 die we willen opwaarderen door er een A50 van te maken.

• Inzet op een toekomstbestendig, bereikbare A28 door het inzetten op scenariostudies en uitvoeringsplannen voor de capaciteitsverbetering van de A28;

• Intensivering in de aanpak en profilering van toerisme in onze regio van Hanzesteden.