Stimuleren van sport, kunst & cultuur

Wij hebben een grote variëteit aan verenigingen en sportaccommodaties. Bewegen en ontspanning is goed voor iedereen, vooral voor kinderen en jongeren is het belangrijk dat ze kunnen en gaan sporten. Sport en cultuur geven een positieve inhoud aan de samenleving, maakt mensen actief en stimuleert innovatiekracht en creativiteit. De Hanze en het Hanze verleden biedt mogelijkheden voor meer recreatieve en toeristische kansen voor Kampen en de regio.

• De gemeente heeft een regierol in het stimuleren van sport, kunst en cultuur. Aan particulier initiatief voor méér “cultuur” wordt maximaal ruimte gegeven door de gemeente.

• Culturele instellingen zijn vooral voor kinderen en jongeren laagdrempelig. Daarom wordt bevorderd dat

• alle kinderen al op jonge leeftijd actief kunnen deelnemen aan diverse sporten en cultuuractiviteiten

• (in de breedste zin van het woord). Het jeugdsportfonds (€ 15.000) en jeugdcultuurfonds (€ 20.000) blijft

• gehandhaafd.

• Een zelfstandig wordende cultuursector richt zich op eigen financiering, meer samenwerking, hogere entreegelden, sponsoring en het werven van donateurs. We stimuleren cultureel ondernemerschap.

• Samenwerking tussen instellingen op het gebied van kunst en cultuur wordt door de gemeente bevorderd.

• Sport is belangrijk voor jong en oud, voor de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling. Daarbij zijn gezondheidsprogramma’s van belang. Gezondheidsprogramma’s worden in overleg met de sportraad, sportverenigingen, onderwijs, gezondheidscentra en Stichting Welzijn Kampen opgesteld en/of bijgesteld.

• Subsidies in het kader van sport zijn vooral bedoeld voor stimulering sport voor de jeugd, voor jongeren en de breedtesport.

• Sportaccommodaties dienen voor meerdere doelen gebruikt te worden. Duurzaamheid van sportaccommodaties wordt bevorderd. Aan gebruikers van sportvoorzieningen wordt een evenredige bijdrage gevraagd.

• Recreatie en toerisme wordt verder ontwikkeld. Onmisbaar voor Kampen is een visie op watersportrecreatie en vervolgens visie vertalen in een actieplan. Meer profilering Kampen als watersportstad in samenwerking met de regio Zwolle en de samenwerkende randmeergemeenten.

• Kampen profileert zich als gemeente met zijn historische binnenstad, monumentale gebouwen, musea en eeuwen oude kerken.

• Kampen ontwikkelt zich als “koploper” van het Hanze verleden. De geschiedenis van de Hanze wordt met de (geconserveerde) IJsselkogge aantrekkelijk voor de inwoners van onze gemeente, voor de Hanze geschiedenis, als studie en stage plek en voor de bevordering van het toerisme. Daarnaast ontstaat meer bedrijvigheid en dynamiek in de stad en ontstaat meer werkgelegenheid.