Algemene Beschouwingen: Begroting 2023 - 2026

Vorige week is in twee avonden de programmabegroting van Kampen voor 2023 behandeld. Op dinsdagavond konden alle fracties in 7 minuten hun Algemene Beschouwingen uitspreken. Hierin geeft elke partij aan wat de belangrijkste thema’s en onderwerpen zijn voor volgend jaar!

Begroting 2023 - 2026

Namens de VVD Kampen heb ik, vanuit de verschillende grote opgaven, onze lokale liberale VVD-visie gegeven over volgend jaar.

Zie ook het bijgevoegde filmpje en uitgeschreven tekst.

In onze visie zijn dit onze grootste opgaven:

• Kampen, de woonstad: de versnelling van de woningbouw
  • Kampen, de veilige en zorgzame stad: aanpak jeugdoverlast, meer BOA’s en cameratoezicht, lage lokale lasten, geen verhoging OZB en geen precario voor evenementen in 2023;
  •       Kampen, de duurzame stad: aandacht voor zon op dak;
  •        Kampen, de economische stad: de economische visie, aanpak binnenstad met daarbij de Burgel, het afmeren bij het centrum en het uitbreiden van de bedrijventerreinen;
  •       Kampen met een vitaal platteland: de transformatie naar een vitaal buitengebied en de gebiedsvisie Kampereiland.

Langverhaal kort.

Ons voorstel, samen met veel andere partijen, om de OZB niet te verhogen werd aangenomen. De voorstellen om geen precario te heffen bij evenementen ij 2023, de Burgel leefbaar te maken, te kunnen afmeren nabij ons historische centrum, en het onderzoek naar zon op dak, mede ingediend door meerdere partijen, werden door het college van Burgemeester & Wethouders overgenomen en zullen nu ook worden uitgevoerd.

Alleen de motie over de gebiedsvisie over Kampereiland komt volgende maand weer op tafel. Veel partijen willen eerst meer inhoudelijke informatie over dit complexe onderwerp.

Daar hebben wij natuurlijk begrip voor, het gaat ook om grote en financiële belangen.

Al met al een mooie avond waarin ook het college goed luisterde naar de gevoelens en wensen van alle raadsfracties. Wij zullen de komende maanden de door het college van B&W toegezegde acties en plannen van aanpak kritisch blijven volgen.

Bekijk hier de video van de algemene beschouwingen door Dirk-Jan Lokhorst.