Raadsvergadering 11/11 door de bril van de VVD

Met deze maand heel veel over de begroting, want de programmabegroting stond op de agenda:

1.Zit de gemeente goed bij kas?

2.Geen verhoging OZB

3.Begroting 2022 vastgesteld

4.Schans Buitenwacht

1.Hoe zit het nu met de gemeentelijke financiën? Deze vraag wordt herhaaldelijk gesteld. Grote tekorten in 2019 met name veroorzaakt door onvoldoende zicht op de gemeentelijke uitgaven Sociaal Domein. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft bezuinigen en een forse verhoging lasten met name OZB voorgesteld om een sluitende begroting 2020 te realiseren. De VVD fractie heeft tegen deze voorstellen gestemd en een alternatieve sluitende begroting 2020 ingebracht. De gemeenteraad heeft deze VVD begroting verworpen.

Het jaarresultaat 2020 was onverwacht hoog, € 12 miljoen plus. Ook het resultaat over 2021 zal positief zijn, tussen de € 1 en € 3 miljoen. Hoe is dit nu mogelijk gezien de sombere berichten? Kort samengevat. Forse verhoging OZB, aanzienlijk hogere Rijksbijdragen uit Den Haag (Corona en Jeugdzorg), bezuinigen en het niet uitvoeren van begrote activiteiten. De VVD alternatieve begroting 2020 was dus nog niet zo’n gek voorstel!

2.
De VVD fractie blijft van mening dat gezien de financiële positie van de gemeente Kampen en het overschot op de jaarrekening 2020 van € 12 miljoen, de forse verhoging OZB toen niet nodig was geweest. Zowel de bewoners maar vooral de verenigingen, dorpshuizen, kantines en de ondernemers kregen de rekening van het college van B&W gepresenteerd, gesteund door de meerderheid van de raad. Een voorstel van wijziging op de begroting 2022 door de raad was nodig om de laatste extra verhoging van de OZB te schrappen. De VVD fractie heeft dat in juni al voorgesteld. Het college van Burgemeester en Wethouders was niet voor. Gelukkig heeft een meerderheid van de raad het initiatief omarmd. Dus geen extra verhoging OZB!

3.
De gemeenteraad heeft op een groot aantal punten de door het college van Burgemeester en Wethouders voorgestelde begroting 2022 gewijzigd. Geen extra verhoging OZB voor niet woningen, geen extra bezuiniging op de Cultuur instellingen (SAMBIQ), een start maken met de uitvoering van de plannen Schans-Buitenwacht en een nieuwe taakomschrijving extra formatie voor het woonwagenbeleid. Naast het nemen van initiatieven tot wijziging heeft de VVD fractie ingestemd met deze aanpassingen. Ook een groot aantal moties zijn met instemming van de VVD fractie aangenomen. De raad heeft met wijzigingsvoorstellen (amendementen) en het aandragen van ideeën en wensen (moties) grote invloed gehad op de uiteindelijke begroting 2022. Een goede zaak. Een goede samenwerking tussen de fracties in een goede sfeer.

4. De Buitensociëteit ofwel de Buitenwacht wie kent het niet. In historische dagen een locatie voor vermaak naar nu een verrommelde locatie. Eindelijk gaat de schop in de grond. Het wegbezuinigt plan, mede opgesteld met omwonenden in 2020, ligt op hoofdlijnen klaar. Eerst nu goed de wateropslag en afvoer realiseren en dan met het overige plan, al dan niet gefaseerd, beginnen in 2022. Dit is de uitkomst van de raadsvergadering middels een motie die de meerderheid van de raad heeft ingediend en is aangenomen. Nu maar afwachten met een wethouder die met grote woorden veel zegt maar het alleen niet uitvoert.