Raadsvergadering 30/1 door de bril van de VVD

Raadsvergadering 30/1 door de bril van de VVD Met deze maand: 1 (Her)huisvesting arbeidsmigranten 2 Gebruik lachgas in horeca 3 Stemverklaring Stedelijk Museum

Raadsvergadering 30/1 door de bril van de VVD

Met deze maand:

1 (Her)huisvesting arbeidsmigranten
2 Gebruik lachgas in horeca
3 Stemverklaring Stedelijk Museum

1 (Her)huisvesting arbeidsmigranten kan van start

Mede op initiatief van de glastuinbouw ondernemers om snel legale bewoning in de Koekoekspolder te realiseren voor de aldaar werkzame arbeidsmigranten.

Gemeente heeft faciliterende rol en de gemeenteraad stemde daarmee in. Alle beslispunten geven in beginsel voldoende waarborg om met de pilot te starten voor eerst ca. 240 personen met 1 locatie onbebouwd voor units en 1 locatie bebouwd als voormalig bedrijfslocatie voor arbeidsmigranten.

De fractie van de VVD verzoekt het college wel om evaluatie tijdens de pilots. We gaan er van uit dat er een klankbordgroep komt inclusief een bewoner van het gebied. Het gaat hier vooral over de leefbaarheid in de Koekoek en het vooraf voorkomen van verrassende overlastgevende activiteiten.

2 Gebruik van lachgas in de horeca

Er is slechts een beperkt aantal incidenten is geweest en bovendien is lachgas heel eenvoudig via internet te koop. Dus wat is een lokaal totaal verbod dan waard? Helemaal niets, sterker nog een totaal verbod daagt uit.

En hoeveel wil je inzetten van schaars beschikbare handhaving op relatief beperkte incidenten? Als de openbare orde in het geding is, wordt opgetreden aldus de portefeuillehouder. Verder kan de gemeente voorwaarden in de evenementenvergunning opnemen omtrent lachgas en dat zal gebeuren, daar zijn wij het mee eens.

De VVD gelooft niet in een totaalverbod en we beoordelen deze motie als niet uitvoerbaar, met een lokaal verbod verdwijnt het gebruik echt niet maar verdwijnt het wel uit zicht, dat is onwenselijk.

Zet in op voorlichting, over de schadelijke gevolgen van lachgas gebruik, en richt je hierbij op de jeugd en ook vooral op ouders en verzorgers. Dit heeft meer effect daar zijn wij van overtuigd!

3 VVD Stemverklaring

"De VVD fractie zal niet instemmen met het besluit om af te zien van verzelfstandiging van het Stedelijk Museum Kampen. Wij beschikken over te weinig informatie en achten doorgaan van het Stedelijk Museum Kampen in de huidige vorm onverstandig, daarnaast vinden we de opdracht voor de nieuwe directeur een onmogelijke. Uitstel van dit besluit was in onze ogen verstandig."