VVD tegen OZB-verhoging

De VVD fractie is tegen de plannen van het college van Burgemeester en Wethouders (ChristenUnie, GBK, GroenLinks en CDA) om de OZB voor woningen, bedrijven en verenigingen maximaal te verhogen. De voorgestelde verhoging betekent een aanzienlijke lastenverzwaring voor onze inwoners, voor ondernemend Kampen en voor verenigingen met als doel de begroting van de gemeente Kampen sluitend te krijgen. De VVD vindt dat onacceptabel en ook niet eerlijk. Burgemeester en Wethouders verleggen immers hiermee de eigen financiële problemen bij anderen. Hoe gemakkelijk is dat!

Hoe dan wel? Bezuinigen en het verhogen van de lasten doet pijn. Ga dan vooral op zoek naar mogelijkheden. Waar zijn de problemen ontstaan en zoek naar de oorzaken daarvan of ga na of er bovengemiddeld subsidies worden verstrekt enz. Volgens de VVD moeten de bezuinigingen vooral gezocht worden binnen de jeugdzorg, de re-integratie (beide Sociaal Domein), de inkoop, de ambtelijke organisatie en in mindere mate binnen de cultuursector. Zoek niet de oplossing bij verenigingen, bij de jeugd en op de inzet van vrijwilligers en hun organisaties.

Jeugdzorg en re-integratie.

De steeds verder uitdijende kosten van o.a. de jeugdzorg en re-integratie is verreweg de grootste financiële zorgpost van onze gemeente. Ons advies aan het college. Regie terugpakken en de fors ontstane tekorten terugdringen. Dat kan door een strakkere bedrijfsvoering, werken met aanzienlijk minder zorgaanbieders, kwaliteitsafspraken maken en meer controle en toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden. Zoek meer samenwerking door werkzaamheden aan externe partijen uit te besteden. En geen uitbreiding personeel zoals gepland in 2020 volgens de concept-begroting.

Optimalisering Bedrijfsvoering.

Het college van Burgemeester en Wethouders vindt dat een optimalisering van de bedrijfsvoering pas mogelijk is na dat de raad de begrotingen van 2020 tot en met 2023 heeft vastgesteld. De VVD vindt het meer logisch dat Burgemeester en Wethouders vóór het vaststellen van de begrotingen met een plan komt van bezuiniging en optimalisering van de werkzaamheden op een aantal afdelingen binnen de ambtelijke organisatie. Dat moet een bezuiniging op kunnen leveren. Eigenlijk is het niet zo moeilijk. Een bezuiniging van € 8 miljoen is 5% op een totale exploitatie van de gemeente Kampen, groot ongeveer € 170 miljoen. Of anders gezegd, bespaar 5 eurocent op 1 euro met behoud van dezelfde kwaliteit. Dat moet toch mogelijk zijn!

Cultuur en vrijwilligersorganisaties.

Cultuur is belangrijk. Een belangrijke conclusie uit het extern onderzoek is dat de gemeente Kampen ver boven het gemiddelde de cultuur subsidieert. Is dat verdedigbaar? De VVD stemt in met de bezuinigingsvoorstellen op deze sector.

Bezuinig niet op allerlei minder grote activiteiten van verenigingen, sport enz. Deze activiteiten bestaan door grote inzet van vrijwilligers. Dat willen en moeten we koesteren en waarderen want juist met deze inzet leven we in een gemeente waar wat te doen is, inwoners, verenigingen en bedrijven activeert. Dat mag niet verloren gaan.