Zondagsopenstelling supermarkten is een feit

Op 4 juli heeft de raad van Kampen een historisch besluit genomen. De zondagsopenstelling voor supermarkten is een feit. Een uitvoerbaar en duidelijk besluit die aan een ieder recht doet. Supermarkten mogen tussen 12 en 18 uur open en op zondag mag er niet bevoorraad worden.

De VVD heeft in november 2018 besloten om deel te nemen aan het bijzondere proces om eerst een gesprek aan te gaan met de samenleving over de openstelling op zondag. Achteraf zijn we trots op het doorlopen proces, een bijzondere vorm van participatie waar veel inwoners, organisaties hun inbreng hebben gehad en de politiek even aan de zijlijn heeft gestaan.

De commissie zondagopenstelling heeft uitstekend werk gedaan en een goede rapportage opgeleverd en dat heeft voor ons waarde gehad. Er is ruimte in de samenleving en tolerantie, dat is duidelijk. Mensen hebben respect voor de ander, ook als die een andere keuze maken. Het is een voorbeeld van hoe we als Kampenaren met elkaar om willen gaan.

Het genomen besluit doet naar onze mening recht aan de identiteit van alle Kampenaren, het geeft de ruimte aan een ieder om een eigen keuze te maken. Kampen wordt hiermee een gemeente waar je voor diverse boodschappen op zondag kan en mag zijn, zonder elkaar de maat te nemen, en met respect voor elkaar.

We hebben ambities en als we die aantrekkelijke en hartelijke Hanzestad aan de IJssel willen zijn dan moet het ook mogelijk zijn om een boodschap te doen op zondag dat kan in de kerk, op het terras, bij de snackbar en in de supermarkt of gewoon thuis voor het in ontvangst nemen van je online bestelling.