VVD en D66 willen schoon en veilig stadsstrand

De fracties van de VVD en D66 zullen het Kamper college van burgemeester en wethouders vragen om het stadsstrandje aan de IJssel schoon en veilig te houden. De beide partijen willen onder meer dat de gemeente zorgt voor voldoende prullenbakken en dat hinderlijke distels en brandnetels worden verwijderd. Ook moet het voor bezoekers duidelijk zijn wat de risico’s zijn van zwemmen in de IJssel. Zwemmen is namelijk verboden in de IJssel.

Toch zie je op warme dagen badgasten in de rivier ronddobberen. Volgens VVD en D66 moeten bezoekers zich bewust zijn van de risico’s. ‘Leg bijvoorbeeld markeringsboeien aan tussen de kribben. Dat zou een duidelijke waarschuwing kunnen zijn voor bezoekers suggereert VVD-raadslid Harry Bruins. D66-fractievoorzitter Gerben Wijnja is heel blij met het strand: ‘Op een warme dag zie je dat het in grote behoefte voorziet. En het geeft een uitstraling van levendigheid aan onze stad. Dat is echt geweldig.’ Volgens Harry Bruins is het dan ook tijd voor de gemeente om door te pakken. “Het strand is een aanwinst voor de stad. Wij willen dat het strand schoon en veilig blijft”. Vorig jaar trokken de beide partijen ook al samen op. Toen vroegen ze de wethouder om een oplossing voor de stier die op het IJsselstrand rondliep. Inmiddels graast de stier elders in de gemeente en hebben vee en strandgangers geen overlast meer van elkaar. Maar de beide liberale partijen willen meer. Uiteindelijk willen we dat het strandje wordt betrokken bij de plannen voor een nieuw waterfront bij station Kampen zegt Wijnja. Dat past volgens Bruins prachtig bij het nautische karakter van de stad: ‘Dan kunnen inwoners genieten van verkoeling aan het IJsselstrand al uitkijkend op het stadsfront van Kampen.’