Verklaring VVD-fractie in de raadsvergadering van 3 mei over het vertrek van wethouder Ekker

De VVD fractie betreurt en respecteert het besluit van Martin Ekker om zijn functie als wethouder ter beschikking te stellen m.a.w. als wethouder aftreedt.

Op verzoek van fractievoorzitters heeft in opdracht van de burgemeester een feitenonderzoek plaatsgevonden over het proces rond de aankoop van de Stadskazerne. Het is altijd goed dat onderzoek plaatsvindt, hoe een proces vanaf het begin tot aan de besluitvorming in de raad verloopt. Belangrijk daarbij voor de raad is of een proces rechtmatig is verlopen, geen belangenverstrengeling heeft plaatsgevonden of bevoordeling wat dat ook maar mag zijn, sprake van is.

Volgens de VVD fractie is dit niet aan de orde.

In communicatief opzicht zijn zaken minder goed gegaan, overigens niet bewust. Waarschijnlijk door de tijdsdruk van het nemen van een besluit over de aankoop en de vakantieperiode (juli-augustus 2016) waarbinnen dit proces is verlopen.

Zowel de schriftelijke als de mondelinge communicatie, het betrekken van de raad in dit gehele proces en de afgegeven verklaringen tijdens het onderzoek staan op gespannen voet met de bestuurscultuur en ambities die we gezamenlijk als raad en college hebben afgesproken.

De vertrouwensrelatie tussen wethouder en raad is hierdoor geschaad.

De VVD fractie betreurt de gang van zaken en de ophef die is ontstaan omtrent de mogelijke aankoop van de Stadskazerne en de resultaten van het feitenonderzoek.

Voorzitter, als fractie zijn wij altijd overtuigd geweest van de inzet van de wethouder voor de gemeente Kampen. Bij het tot stand komen van het raadsvoorstel ‘aankoop Stadskazerne’ heeft de wethouder gehandeld met de beste bedoelingen en de overtuiging dat er jaarlijks een structureel voordeel was te behalen voor de gemeentelijke begroting. Een begroting die dat ook wel kan gebruiken.

Nogmaals voorzitter, wij respecteren de beslissing van de wethouder. Voor dit moment ook een verstandige beslissing. Ik vertrouw er op dat we op een ander moment dat ook nog kunnen verwoorden maar in ieder geval danken wij de wethouder voor zijn tomeloze inzet voor de gemeente Kampen. In het bijzonder voor zijn bijdrage aan de kwaliteitsverbetering van de begrotingscyclus, de bijbehorende informatievoorziening en het aanbieden van steeds weer sluitende begrotingen.

Het vertrek van de wethouder mag wat ons betreft niet leiden tot stagnatie in de uitvoering van gemeentelijk beleid en het besturen van de gemeente. We hebben in 2014 met vertrouwen en bewust gekozen opnieuw 4 jaar bestuurlijke verantwoordelijkheid te dragen in deze gemeente door deel te nemen in het college op basis van een coalitieprogramma. Wat de VVD fractie betreft, zal zij deze bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de gemeente Kampen blijvend nemen in deze raadsperiode.

Het is allemaal nog vers. We vertrouwen er op dat het college op korte termijn weer volledig zal zijn. Maar u moet ons even de tijd gunnen.

Ik dank u wel.

Beent Keulen