De VVD-fractie heeft overtuigend gekozen voor een go-besluit Reeve

Kampen moet iets te bieden hebben, willen bedrijven en nieuwe inwoners zich vestigen in Kampen en in deze regio. De VVD fractie vindt dat daarin een woonlocatie zoals Reeve past naast alle andere woonlocaties in de gemeente Kampen.

Het concept Reeve is uniek, waterrijke gebonden woningbouw op een pracht locatie voor alle categorieën. De VVD fractie heeft tijdens de behandeling aangegeven dat het de plicht van de raad is onze inwoners te faciliteren voor zover dat mogelijk is.

De prognoses wijzen uit dat naast Reeve ook andere uitleg locaties voor woningbouw in ontwikkeling genomen moeten worden, niet alleen in de stad maar ook in de kernen zoals  IJsselmuiden bijvoorbeeld. De belangrijke toezegging is gedaan dat naast Reeve woningbouw in alle kernen mogelijk is en blijft.

Niet onbelangrijk om te noemen is de geweldige impuls voor de werkgelegenheid, € 20 miljoen voor woningbouw de komende 10 jaar. Ook het bouwrijp maken van het gebied biedt werkgelegenheid.

Reeve betekent ook een impuls voor de middenstand, voor onze verenigingen, voor het onderwijs en voor onze culturele voorzieningen. Het is belangrijk dat de stad Kampen blijft ontwikkelen en blijft groeien en niet indut. Voor het in stand houden van al onze voorzieningen is groei van belang.

Niet onbelangrijk was ook de overweging dat wij het van belang vinden dat we voor onze inwoners een betaalbare gemeente zijn en blijven.

Bij een no-go besluit waren de inwoners de grote verliezers en die verantwoordelijkheid kan de raad niet nemen. Bij een no-go besluit was de gemeente als het ware op slot komen te staan door dat op alle voorzieningen fors bezuinigd moet worden.  De recreatieve voorzieningen, die nu zijn voorzien in het gebied worden dan eveneens niet gerealiseerd evenals de extra bijdrage-impuls van € 6 miljoen van de provincie.

De Juiste keuze

De VVD fractie heeft bij het bepalen van een standpunt over een go of no-go besluit zich niet alleen laten leiden door financiële factoren. Het blijft een “avontuur”, ook financieel. Maar naar onze mening niet onverantwoord en met veel kansen. Ondernemen is ook vooruit kijken en verantwoorde risico’s durven nemen. De VVD fractie vindt de risico’s te overzien. De juiste keuze is door een meerderheid in de gemeenteraad gemaakt.

De VVD fractie wenst / hoopt / spreekt het vertrouwen uit dat de inwoners, actiegroepen, belangengroepen enz. een goed doordacht en maximaal voorbereid besluit respecteren.

Vertraging door zienswijzen en beroep bij de Raad van State kost een miljoen per jaar.

Beent Keulen