'Nederlandse land- en tuinbouw als primaire sector verdient meer waardering van de samenleving' Dit waren de woorden van Mark Rutte op een bijeenkomst op het melkveebedrijf van de fam. Zandman in Beerze bij Ommen waarbij Helma Lodders, Malik Azmani en Han ten Broeke ook aanwezig waren.

Met belangstelling van alle agro en food sectoren uit de regio Zwolle werd door Mark Rutte uitgelegd waarom het verstandiger is om geen ministerie van landbouw te hebben. We hebben nu een staatssecretaris van landbouw en een minister van economische zaken. Dit werkt strategisch sterker.

Begrijpelijk dat de sector weer een “boegbeeld” wil hebben en bij de volgende coalitievorming kan het, afhankelijk van de verkiezingsuitslag, uiteraard een mogelijkheid zijn. De VVD wil graag deze bewindsman leveren en doet een oproep om dan ook te stemmen op de VVD.

Veel kritische vragen werden gesteld over de derogatie en de mogelijke oplossingen van de omzetting van het mestoverschot probleem naar een groene meststoffen grondstof productie “kans” en de bepalende rol van Brussel. VVD Europarlementariër Jan Huitema heeft daarin een belangrijke stem.

Ook de communicatie naar onze samenleving over hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat op de boerenbedrijven mag best meer zichtbaar worden. Individuele knellende regelgeving en vastlopende procedures wil de VVD liefst zo snel mogelijk oplossen en roept dan ook op om rechtstreeks contact op te nemen met VVD Kamerleden

Naderhand waren Mark Rutte, Helma Lodders en Malik Azmani nog geruime tijd aanwezig om informeel en persoonlijk met de aanwezigen in gesprek te gaan.

Heel plezierig om voor deze bijeenkomst uitgenodigd te zijn en mee gemaakt te hebben.

Harry Bruins, VVD Commissielid Gemeente Kampen