Nieuwsbrief januari 2017

Parkeergarage Buitenhaven

Nadat de inspectie van SZW de werkzaamheden aan de parkeergarage Buitenhaven eind januari  heeft stilgelegd hebben de bewoners aan de kop van de Noordweg te maken met een bouwput waar voorlopig niet verder kan worden gewerkt. Een uiterst ongelukkige situatie waar snel een oplossing moet komen zodat er verantwoord kan worden doorgewerkt en er geen gevaar is voor de buurt of omwonenden.

De bijeenkomst op 1 februari was vooral voor de inwoners met al hun vragen en opmerkingen de ruimte te geven en antwoorden daarop te krijgen. De VVD fractie was aanwezig op deze drukke en goed verlopen bijeenkomst. Vragen over het vervolg, verkeersomleidingen, parkeerproblemen, een vreemde lucht en de aard van de vervuiling werden beantwoord of worden meegenomen in het vervolg. De Noordweg wordt voor verkeer Brunnepe uit, weer opengesteld zolang de bouw stil ligt.

De parkeerplaatsen die ontstaan door de bouw van de parkeergarage vragen in het oorspronkelijke plan al  een zeer hoge investering en deze kosten gaan naar verwachting nog verder oplopen. Al onze argumenten om tegen de bouw van deze garage in de huidige vorm te stemmen komen uit. Het risico van de vervuilde grond en saneringskosten die niet vooraf zijn in te schatten. In de politiek is het soms fijn om gelijk te krijgen, echter in deze situatie voelt dat voor onze fractie niet zo. De huidige situatie wil niemand en moet zo snel mogelijk worden opgelost!

Voor de VVD fractie hebben de volgende zaken inzake de parkeergarage Buitenhaven onze aandacht. Allereerst is de snelheid in het onderzoek belangrijk.  Alles moet in het werk worden gesteld om de ontstane situatie zo snel mogelijk op te lossen. Overigens heeft daar de gezondheid en veiligheid van de bewoners en de mensen die op het terrein werken de grootste prioriteit.  De communicatie richting de bewoners is in iedere fase uiterst belangrijk. Ook daar vragen wij continue aandacht voor.