Malik Azmani: groeipotentie regio Zwolle beter benutten

Met een plan om de groeipotentie van de regio Zwolle verder te benutten, heeft Tweede Kamerlid Malik Azmani, zelf woonachtig in de regio, donderdagavond in Zwolle zijn campagne afgetrapt. ‘De regio Zwolle is één van de belangrijkste economische regio’s van Nederland en verdient de politieke aandacht uit Den Haag die daar bij hoort, aldus Azmani die bij de komende verkiezingen op plek 10 van de VVD-kandidatenlijst staat.

Voor de VVD is het belangrijk dat de regio Zwolle blijft groeien. Dat is niet alleen goed voor de regio, maar voor heel Nederland.  Azmani: ‘Dit plan heb ik met input uit de regio geschreven en is voortgekomen uit de vraag hoe Den Haag ook aan de groei en concurrentiekracht kan bijdragen.’

Azmani’s plan bestaat uit de drie pijlers: regeldruk, bereikbaarheid en onderwijs. Dat houdt ten eerste in dat regels geschrapt worden en dat we ondernemers niet dwarsbomen met betutteling. ‘Op deze manier investeren we in een regio die aantrekkelijk is voor starters, familiebedrijven en multinationals die hier hun bedrijf hebben of zich willen vestigen. Zij zijn het immers die banen creëren.’

Op het gebied van bereikbaarheid is er dankzij de VVD al veel geïnvesteerd de regio met de N50, N35 en N340. ‘Laten we doorpakken door van de N50 uiteindelijk een snelweg maken en de doorstroom van de A28 te bevorderen,’ aldus Azmani. Verder wil de VVD inzetten op een snelle realisatie van Lelystad Airport en knelpunten voor Port of Zwolle oplossen.

Daarnaast streeft de VVD ernaar dat er in landelijke wetgeving meer ruimte komt om onderwijs op de vraag van de arbeidsmarkt af te stemmen. De inhoud van beroepsopleidingen moet meer vastgesteld worden in samenspraak met de ondernemers uit onze regio. ‘En studenten die tijdens hun studie willen ondernemen gaan we stimuleren.’

De band van Malik Azmani met de regio is hecht. Hij heeft in Zwolle en Ommen gewoond en woont sinds kort 10 minuten verderop in Dalfsen. ‘Na een gehaaste Kamerweek in Den Haag kijk ik er ontzettend naar uit weer richting het Oosten te rijden. Met alles wat onze regio te bieden heeft is het heerlijk thuiskomen.’