Nieuwsbrief december 2016

Sociaal domein
Het beleid op het sociaal domein is nu twee jaar van kracht en dat is in de laatste maand van dit jaar besproken in de raad. Dan hebben we het over het beleid op het gebied van Jeugdzorg, WMO en Participatie (Werk & Inkomen). Over het algemeen hebben we kunnen vaststellen dat het goed gaat binnen onze gemeente met de zorg. Er wordt een goed beroep gedaan op de zelfredzaamheid van cliënten en wie zorg of ondersteuning nodig heeft ontvangt deze ook. Zorg voor onze fractie blijven de financiën op het totale sociale domein, het Rijk berekend onze gemeente een dusdanig korting/bezuiniging dat we er niet aan zullen ontkomen om echte pijnlijke beslissingen te moeten gaan nemen. De focus voor onze fractie voor de gehele zorg is dat er een inzichtelijk aanbod is waarvan ook de kosten helder zijn en dat er keuzevrijheid is voor de cliënten. We blijven zowel kwalitatief als kwantitatief alles goed monitoren en zijn alert op een adequate dienstverlening door onze gemeente op gebied zorg en werk & inkomen.

In het kader van de evaluatie heeft de fractie ook meerdere malen gesproken met inwoners en zorgverleners in onze gemeente om ervaringen en aandachtspunten op te halen. Natuurlijk horen we ook graag van de leden als men iets wil delen of ons een aandachtspunt mee wilt geven. U kunt ons altijd aanspreken, bellen of mailen.

Kampen schoonste winkelgebied 2016.

De gemeente Kampen mag zich winnaar van het schoonste winkelgebied van 2016 noemen. De resultaten zijn bekend gemaakt tijdens het landelijk zwerfafvalcongres waar wethouder Martin Ekker aanwezig was. Wij zijn trots dat onze wethouder namens de gemeente de prijs in ontvangst heeft mogen nemen. Dit goede resultaat is samen met de dienst van de gemeente, inwoners en ondernemers tot stand gekomen en daarmee is Kampen op een hele positieve wijze in het nieuws gekomen en op de kaart gezet!

Verkeersmaatregelen Kamperbrug en Zwolseweg.

Inmiddels is voor het College van B&W duidelijk dat er geen meerderheid in de raad is te vinden om verkeer belemmerende maatregelen op de Kamperbrug in te voeren. Om een aantal zaken in het kader van het project ‘Beter Benutten’ toch uit te kunnen voeren, stelt het college voor dat de Zwolseweg versmald wordt waardoor de afslag richting Kampen moet vervallen. Een amendement van VVD en CDA kon helaas niet rekenen op een meerderheid in de raad. Met dit amendement hebben beide fracties willen voorkomen dat deze maatregel genomen zou worden. Dit zal betekenen dat men nu via IJsselmuiden richting Kampen gaat (toename sluipverkeer). Een oplossing voor het langzame verkeer is er (nog) niet. Bij de weggebruikers zal de nodige irritatie over deze maatregel ontstaan. De VVD fractie is vanaf het begin tegen zowel maatregelen op de brug, Zwolseweg en Frieseweg geweest. Door onze acties hebben we dat kenbaar kunnen maken.

Opvallend is dat een aantal fracties ook maatregelen op de Kamperbrug toch niet willen uitsluiten. Je krijgt nagenoeg het idee dat men Kampen wil afsluiten voor verkeer uit IJsselmuiden, het Kampereiland enz.

Pacht Kampereiland.

De fractie is op verzoek van de jonge toekomstige ondernemers van het Kampereiland met hen  in gesprek gegaan over de hoogte van de pacht. Ook een eigen onderzoek naar de inkomsten in de veehouderij is gedaan. Op dit moment zijn de inkomsten niet goed vanwege de slechte opbrengsten van de melk. Er is een door de raad bepaalde systematiek om de hoogte van de pacht te bepalen. Deze is o.a. gebaseerd op de opbrengsten uit voorgaande jaren en het Noordelijk weidegebied als vergelijkingsgebied. De jonge boeren geven aan dat een vergelijking niet opgaat voor Kampereiland. De VVD fractie heeft mede bepaald dat uit een onderzoek moet blijken of de verdiencapaciteit afwijkt van het vergelijkingsgebied en of op basis daarvan de pacht verlaagd zou moeten worden. Mocht dat het geval zijn dan zal volgens de VVD fractie de raad de verantwoordelijkheid moeten nemen de begroting voor de gemeente aan te passen. Wat gaan we dan niet doen om de mindere opbrengsten uit de pacht te compenseren.

IJsseldelta-Zuid en woonlocatie Reeve.
Samen met de provincie en het Rijk is een plan ontwikkeld om het Reevediep bevaarbaar te maken tot aan het Drontermeer, dus ook de laatste 100 meter, met behoud van de natuurwaarden. Men kan zelfs spreken van een win-win situatie. Er ligt inmiddels een akkoord tussen de gemeenten Zwolle en Kampen en de provincie Overijssel over de regionale woning toewijzing om de beoogde woonlocatie Reeve mogelijk te maken. Nog dit jaar worden de raadsleden geïnformeerd. In het 1e kwartaal van 2017 neemt de raad een go-or-no-go besluit over het wel of niet bouwen op Reeve.

N 50
Er is de afgelopen periode veel contact en overleg geweest met de Barbera Visser, VVD Tweede kamerlid voor Infrastructuur en Verkeer en Regien Courtz, VVD Statenlid, om na te gaan of er mogelijkheden zijn de N 50 te verbreden. Dat heeft o.a. geleid tot een motie in de Staten over een regionale bijdrage en een VVD initiatief in de Tweede Kamer om de Minister te bewegen gelden beschikbaar te stellen voor deze noodzakelijke aanpassing van de N 50. Dat is gelukt. VVD Tweede Kamerleden, VVD statenleden en VVD raadsleden van Kampen en Zwolle hebben maandagmiddag 3 oktober de noodzakelijke aanpassingen van een aantal wegen in Overijssel met name de N 50 uitvoerig met elkaar besproken en hebben we onze wensen kenbaar kunnen maken.

2017
Wij zullen u ook in 2017 door middel van Nieuwsbrieven informeren over diverse onderwerpen en activiteiten waarmee de fractie aan zet is. Ook zullen we op de nieuwe VVD site met regelmaat onze standpunten kenbaar maken.

De VVD fractie Kampen-IJsselmuiden.