VVD-fractie wil harde aanpak scooteroverlast Oudestraat

De VVD-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college over de hinderlijke overlast van scooterrijders op de Oudestraat. Na meerdere bezoeken aan de Oudestraat op zonnige zomeravonden viel ons op hoe er regelmatig door scooterrijders hard -en geen rekening houdend met spelende kinderen- over de Oudestraat werd gereden. Dit is ronduit asociaal gedrag, wat door bezoekers en ondernemers als zeer hinderlijk wordt ervaren.

© VVD Kampen/IJsselmuiden

Op vrijdagavond 7 september waren raadsleden Harry Bruins en Marieke Spijkerman aanwezig op de Oudestraat om in gesprek te gaan met bezoekers en ondernemers. In een korte tijd hebben we talloze fietsers en scooters voorbij zien rijden, terwijl de borden duidelijk zijn. De gesproken bezoekers en ondernemers waren unaniem en onderschrijven de wens dat er gehandhaafd gaat worden.  Wat de VVD betreft komt daar op korte termijn verandering in en worden de scooterrijders op de bon geslingerd en bewust gemaakt van hun gedrag.

Aanvulling van raadslid Harry Bruins:

‘De gastvrije leuke Hanzestad’

Zit je op een mooie zomeravond op de Oudestraat benedenstrooms een ijsje te eten: word je de tenen van je lijf gereden door een langsvliegende scooter.

Een gevaarlijke situatie, als scooterrijder mag je daar immers niet rijden en richt je bij anderen veel negatiefs aan. Veel mooie Kamper bedrijvigheid van winkels en horeca, die hun bestaan hebben door een gastvrije uitstraling, wordt hierdoor deels om zeep geholpen.

Handhaven?

Wij vinden dat we onze inwoners mogen aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid. Borden met de volgende tekst; “Houd het leuk, ook voor jezelf, en rijd hier niet met fietsen en vooral niet met scooters omdat we dat niet gastvrij en gezellig vinden”, eens?

Maar dat is het niet alleen. We “doen” onze inwoners en gasten bij de stier op het koestrandje,  werkt de hele zomer het Pieperpontje niet voor fietsers en mocht hij wel werken en je haalt de overkant dan bezoek je hem niet nogmaals, zo zwaar gaat dat onmogelijke ding.

Kom je na een dagje varen langs ons mooie stadsfront vanuit Giethoorn, Zwolle of straks Elburg, weet je op geen mogelijke manier om aan de wal te komen nabij het centrum voor een kop koffie, een ijsje, een hapje eten of voor een van onze andere mooie artikelen en diensten die onze Hanzestad rijk is. ‘Dus we varen maar voorbij.’

Op zaterdag een lekkere kop koffie te drinken op de plantage: zit je suf tegen de achterkant van twee marktkramen te kijken die de plantage volledig afsluiten naar de levendige Oudestraat.

Dit zijn relatief kleine zaken en deze kunnen al gauw verbeterd worden. Over het algemeen gebeurt er veel moois in onze Hanzestad.

We zijn als gemeente ook natuurlijk druk met grote zaken als organisatie, proces en beleid met allerlei visies en rapporten. Gelukkig hebben we nu een gemeentelijke marketingorganisatie en zij zullen blij zijn als deze mankementen aangepast worden aan de behoefte van de inwoner en bezoeker. Op deze manier worden wij een Hanzestad die nóg gastvrijer en leuker is.

Terugkomend op de scooteroverlast en ander ongepast gedrag; een Hanzestad met goede faciliteiten en vooral leuke inwoners ‘verkoopt’ zichzelf!

We denken graag mee in oplossingen. U hoort weer van ons.

Harry Bruins,

VVD Kampen IJsselmuiden