'Laat Kampen de dagtoerist (voorbij) varen?'

Beste boeren, burgers en buitenlui En dan ineens, als nieuwbakken raadslid, passeren vele onderwerpen de revue naar de maatlat van zin en onzin, nut en noodzaak wie en wat (ver)dien je ermee.

Bovenhaven, Buitenhaven en Buitenwacht, tijd en geldrovende projecten verworden tot een politiek  juridisch steekspel waar niemand beter van word, niet echt nuttig

Veel te veel visies, nota’s en nu ook weer een onderzoek naar alcohol en drugsgebruik, onzin? Dit terwijl er al zoveel bekend is.

Zijn we hier niet weer een beetje “roomser dan de paus” en kunnen we niet wat leren van het zogenaamde “IJslands” model ? kort gezegd;  jeugd moet je “bezighouden” dit is de eerste verantwoordelijkheid van de ouders. Meer coachen en samen optrekken want verveling en geen toezicht leidt tot verlies van zingeving, waardering en hang naar verkeerd compensatiegedrag. Beter is een onderzoek naar mogelijke praktische invulling voor ondersteuning wat  vrijheid en veiligheid dient en ieders welbevinden ten goede komt.

Nuttig was de rondleiding “tour de horeca” Kampen voor raadsleden. Duidelijk komt hier naar voren dat er op een aantal zaken te weinig gehandhaafd wordt als gevolg van onderbezetting door het steeds breder worden van taken van onze participatiesamenleving. Dit “ondermijnt” onze “veiligheid” en krijgen we de rekening achteraf gepresenteerd . Niet de horeca is veelal de veroorzaker, maar  begint het vooral bij de “basis” . Het alcohol(drugs)gebruik bij minderjarigen zonder toezicht en verantwoordelijkheid van de ouders verval je vaak in pijnlijke situaties.

Onze Nautische stad, in de enige echte Delta van Nederland, laat de dagjes boottoeristen “gewoon” voorbij varen. De VVD fractie vindt het noodzakelijk dat zo spoedig mogelijk aanmeervoorzieningen komen nabij de brug aan de Kamper kant. (desnoods  geschakelde pontons voor alleen de zomer) Vele buurgemeenten hebben dit inmiddels op orde. Dit is volgens de VVD fractie gastvrij laaghangend fruit en zijn er nog tal van andere nautische kans voorbeelden te noemen

Dit geldt ook voor Reeve. Wat een kansrijk project voor de IJsseldelta en Kampen.

Je kunt er naar “kijken” maar je moet het wel “zien” Als het er dan toch komt, graag positief meedenken in mogelijkheden. Als burger van de gemeente Kampen zou ik zeggen; ga er eens kijken en omarm het gebied.

Ons glastuinbouwgebied afwaarderen,  Kampereiland in de museumkast, waar is onze trots gebleven ? onze agrofood en leefomgeving verdient een beter kansrijk podium.

Niet alleen de tuinbouwgrond is belangrijk maar bovenal vakbekwame gewaardeerde ondernemende tuinders.

We zullen hier als raad nog verder over brainstormen of nog liever de ondernemers in het gebied. Bottum Up en zij nemen “de lead” en de gemeente faciliteert en stelt  enkele kaders.

Vernieuwende zaken die ons bezighouden voor een bruisend, betrokken, gezond, gastvrije en vooral hippere stad  Kampen die van ons allemaal is (ook op zondag) met respect voor andersdenkenden voor ieders welbevinden .

En…. laten we het niet te ingewikkeld maken, ter voorkoming van niet noodzakelijke, onzinnige, niets dienende en onbegrijpelijke regelgeving

afsluitend; “als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”

“Omdenken” met of zonder onderneming en heeft u een vraag of tip ?, ik hoor het graag in wederzijds belang

Harry Bruins