Gezocht: bedrijventerreinen

De VVD Kampen wil meer bedrijventerreinen. De bedrijfsgronden zijn op en er is een toenemende vraag naar nieuwe locaties voor bedrijven. Neem daarbij de toename van 400 woningen per jaar de komende 10 jaar. Voor deze woningopgave hebben we ook banen nodig.

Waar?
De VVD fractie wil uitbreiden waar Kampen lokaal en regionaal uniek in is. De vrijetijds-economie, de land- en tuinbouw en in de toekomst een circulaire en duurzame havenontwikkeling. We willen daarom op zoek naar nieuwe locaties in onze gemeente.
Daarnaast is het goed om te onderzoeken welke nieuwe andere vormen van bedrijvigheid voor onze gemeente de komende 10 jaar belangrijk worden en welke locaties daarbij horen.
Bestaande terreinen
Onze bestaande bedrijfsterreinen moeten we in de tussentijd goed bereikbaar en veilig houden. Kleine uitbreidingen en aanpassingen op de huidige bedrijfslocaties en -gronden zijn daarom net zo belangrijk. Toch moeten we echt op zoek naar nieuwe locaties, dit levert anders te weinig plekken op.
Zuinig en duurzaam
De VVD fractie is positief om gronden met erfpacht uit te geven. Dit scheelt in de investeringskosten voor bedrijven en houdt de regie bij de gemeente. Hierdoor kunnen we de bedrijventerreinen toekomstbestendig verder blijven ontwikkelen. We moeten zuinig zijn met de schaarse grond en over 10 of 20 jaar kunnen schakelen in functionaliteit en gebruik.