Fractievoorzitter Keulen: Daadkracht is keuzes durven maken, toekomst gericht voor een waarde(n)vol Kampen.

Lees in dit artikel de bijdrage van de VVD Kampen/IJsselmuiden bij de Algemene Beschouwingen op donderdag 10 November 2016 zoals uitgesproken door fractievoorzitter Beent Keulen.

logo vvd

Algemene beschouwingen 2016. (10 november 2016)

De VVD fractie verwacht van het college/collegeleden in 2017 en daarop volgende jaren het maken van keuzes, deze te delen met de raad, gerichtere communicatie en kritisch te zijn naar de eigen agenda.

We stellen in deze vergadering naar verwachting de begroting 2017 vast.

2017 wordt een bijzonder jaar.

• Landelijke verkiezingen in maart 2017;

• Het treffen van voorbereidingen gemeenteraadsverkiezingen in 2018;

• Het voorbereiden en de organisatie van de Hanzedagen in juni 2017. Zowel buitenlandse gasten als veel bezoekers gaat Kampen tijdens de Hanzedagen verwelkomen.

• En zo kan ik nog een aantal langrijke punten noemen waarbij het gevaar dreigt dat al onze aandacht daar naar uitgaat.

We zullen naast al deze activiteiten door moeten gaan met de ontwikkeling van onze gemeente. Immers na zondag 18 juni, de laatste Hanzedag, staat de wereld niet stil. We gaan met elkaar door met werken, wonen, leren, ontspannen en voor elkaar zorgen in deze mooie gemeente!

Een aantal aandachtspunten.

Het is bekend dat de VVD fractie hecht aan een vooruitstrevende ontwikkeling van de regio Zwolle -Kampen. De kansen die dat biedt.

Tijdens mijn beschouwingen in 2016 heb ik een missie verwoord over “wat zou het mooi zijn dat we over 20 jaar kunnen zeggen dat de regio Zwolle-Kampen zicht ontwikkeld heeft tot…..”

Nu wil ik daar aan toevoegen dat Kampen zich zal mee moeten ontwikkelen. Mee moeten moderniseren en zich moeten aanpassen aan de geest van deze tijd.

De VVD fractie heeft daarover het afgelopen jaar gesprekken gevoerd om zich hierin nader te oriënteren.

• Wat is nodig voor de stad Kampen?

• Wat moet Kampen bieden om een rol van betekenis te kunnen blijven spelen?

• Hoe kan Kampen een belangrijke (Hanze) stad blijven?

Voor het vestigen van nieuwe bedrijven en voor verplaatsing en modernisering van bestaande bedrijven en voor de vestiging van nieuwe inwoners maar ook het vasthouden van onze de “eigen en jonge” mensen, moet Kampen het volgende kunnen bieden.

• In 2017 voldoende en interessante locaties voor woningbouw.

Of Reeve of de raad zal andere locaties moeten zoeken c.q. aanwijzen voor woningbouwlocaties in Kampen. Ook de woningbouw in IJsselmuiden zal zijn voortgang moeten kunnen houden.

Naast nieuwbouw is ook doorstroming op de woningmarkt van belang. De VVD fractie is van mening dat meer vrije sector huur in het middensegment nodig is voor doorstroming op de woningmarkt. De pas vastgestelde woonvisie geeft daartoe mogelijkheden. De VVD fractie verwacht in deze een inzet van het college. Op dit punt zal onze fractie een amendement indienen.

Woningbouw op unieke locaties biedt kansen en aantrekkingskracht voor mensen van buiten Kampen om je hier te komen vestigen.

Infrastructuur.

De VVD fractie prijst de inzet van provincie en regio om € 5 miljoen beschikbaar te stellen voor verbreding van de N50. Gelukkig dat meer fracties zich inmiddels inzetten om de verbreding te bepleiten bij de landelijke overheid

Zwolle-Kampen ligt op het middelpunt van de N.-Z. en de W.-O. verbinding, met name de verbinding tussen de randstad, de mainports en naar het belangrijke afzetgebied Duitsland.

De gemeente Kampen zal ook zijn eigen infrastructuur goed moeten organiseren, een totaal geïntegreerd beleid in deze. De VVD fractie vertrouwt er op dat het in 2017 vast te stellen VCP plan daaraan gaat voldoen.

Dat het college het VVD idee voor het blauwe zone parkeren in de stad gaat initiëren, juicht onze fractie toe. Belangrijk voor onze inwoners maar ook voor de middenstand.

• Een levendige stad

Naast een interessante winkelstraat, goede cafés en eetgelegenheden, musea, festivals, cultureel aanbod en overnachtingsfaciliteiten zal Kampen zich met evenementen ook moeten aanpassen aan de geest van deze tijd. Nog dit jaar staat het evenementenbeleid geagendeerd. Graag gaan we met raad en college in discussie over verruiming van evenementen, de veiligheid en de geluidoverlast.

• Communicatie en acquisitie.

Van essentieel belang blijft een goede communicatie aan belanghebbenden zowel nieuwe inwoners als bedrijven die zich in Kampen willen vestigen.

De gemeente Kampen zou samen met het bedrijfsleven een plan voor acquisitie, voor werving van nieuwe bedrijven moeten opzetten. Samen een soort bidbook opstellen.

De VVD fractie dient daartoe een motie in.

Goede communicatie is essentieel. De portefeuillehouder Communicatie heeft tijdens de commissie vergadering toegezegd dat het college aan de slag gaat met een nieuwe communicatie nota met een visie op deze tijd en het nieuwe beleid van de gemeente Kampen.

• Besteding vrije tijd en recreatie.

Inwoners en nieuwe inwoners willen invulling kunnen geven aan mogelijkheden om hun vrije tijd goed te kunnen besteden, te kunnen recreëren en ontspanning zoeken. Kampen beschikt over een uniek gebied als de IJsseldelta, er komt veel nieuwe natuur in IJsseldelta-Zuid en nieuwe recreatieve ontwikkelingen ontstaan in dit gebied tenminste bijvoorbeeld als het Reevediep een ontsluiting krijgt naar het Drontermeer. Maar ook het Groene Hart zal meer en bredere mogelijkheden moeten bieden voor ontspanning, recreatiefgebruik, sporten, theater en vrije tijds beleving voor mensen die graag in de stad blijven. Soms zijn kleine aanpassingen en goed onderhoud van het plantsoen en de bloemperken al belangrijk.

Voorzitter, ik kan nog even doorgaan met het aanreiken van ideeën. De VVD fractie vraagt van het college hierover na te denken en met voorstellen richting raad te komen.

Financieel fundament.

De VVD fractie heeft vanaf de aanvang van deze raadsperiode gepleit voor een goed financieel fundament. Daar ook het college toe aangezet. Niet te bereiken door de lasten te verzwaren maar door de goede keuzes te maken en misschien ook wat zaken niet te doen of vertraagd in te zetten. Het financiële fundament staat er. Dank aan college en raad hiervoor.

We zullen in 2017 moeten nagaan of dit fundament kansen biedt voor extra investeringen of reserveringen voor toekomstige initiatieven. Voor 2017 denkt de VVD fractie indien mogelijk, budget beschikbaar te stellen voor de inrichting van het Groene Hart en voor de langere termijn  voor een verlegging van het tracé van de Zwolseweg bij het station Kampen-Buitenhaven.

Kindgericht Armoede beleid.

Omdat we de doorontwikkeling van het Armoedebeleid van belang achten, dient de VVD fractie samen met de fractie van het CDA, een motie in specifiek voor kinderen die opgroeien in armoede. Gericht op de maatschappelijke en intellectuele ontwikkeling van deze kinderen. Voor een steuntje in de rug op school, voor bijlessen, examentrainingen etc. Daarmee ondersteun je kinderen en krijgen ze kansen om uit de achterstandssituatie te komen en aan een toekomst te bouwen.

Voorzitter,

Genoeg werk voor 2017.

Met het vaststellen van de begroting 2017 kunt u aan de slag. De raad stelt middelen beschikbaar voor de activiteiten zoals in de programma’s is aangegeven. Ook kan het college aan de slag met wensen zoals in deze vergadering, verwoord in de Algemene Beschouwingen van de fracties.

Laat het vooral geen momentopname zijn, de waan van het moment namelijk het moeten houden van een AB, het hoort er bij. Nee, het moet een doel hebben.

Het zou mooi en goed zijn als het college in 2017 bij de presentatie van de begroting 2018 kan aangeven wat gedaan is met de ideeën aangereikt in de beschouwingen.

De VVD fractie dient in

• een amendement over het realiseren van huurwoningen in de vrije sector,

• een motie samen met de fractie van het CDA over Kindgericht armoede beleid

• een motie over het werven van nieuwe bedrijven samen met de ondernemers.